Aug 29, 2008

Interview 12 : Thomas Bernstrand




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国内外に多くのクライアントを抱える自身のデザインスタジオ、bernstrand & co のデザインマネージャーとして活動するかたわら、ストックホルムを拠点とするデザイナーによるプロジェクト、Weare going undergroud(WAGU) に参加する Thomas Bernstrand 。
彼に、WAGUにまつわるストーリーや、北欧と日本の文化の類似点、スウェーデンのデザインシーンなどについて話を聞いてみました。


DL (以下D): デザイナーになったきっかけを教えてください。
Thomas (以下T): 昔からずっと、洗練されていて美しいオブジェクトに魅力を感じていたんだ。だからデザインの道へ進んだのだと思う。正しい選択だったと思うよ。

D: 最も尊敬するデザイナーは誰ですか?また、その人からどのような影響を受けましたか?
T: 長い間、本当にたくさんのオブジェクトにインスピレーションを受けてきたけど、決してどのデザイナーからも影響は受けていないよ。

D: ストックホルムで活動するデザイナーによるプロジェクト、"We are going underground(WAGU)"のメンバーです。どのようにしてプロジェクトがスタートしたのかを教えてください?
T: もともと僕らは皆、デザイン学校時代の友人なんだ。ストックホルム国際家具見本市の期間中に、メイン会場ではないどこか他の場所で何かデザインシーンを作りたいと考えていたし、他の国からデザイナーの友人たちをストックホルムに招いて展示を行いたいと思ってた。WAGUの展示は、毎回異なるメンバーで行うんだ。ここがポイントだよ。そうすることで、他の人と知り合うことができるからね。

D: 昨年、WAGUは東京のデザインイベント DesignTide に参加しましたが、その時の感想を聞かせてください。
T: とても素晴らしかったよ。WAGUのメンバーは、良き友人だし皆が優れたデザイナーたちだから、僕ら全員が一緒に東京に行くことできたのはとても良かった。スウェーデン以外の国でWAGUの展示を行うのは、あの時が初めてだったんだ。DesignTideでは新しい友人ができたし、将来につながるコンタクトを得ることもできたよ。

D: WAGUのプロジェクトは今後も続けてゆきますか?何か次の企画がすでに持ち上がっていますか?
T: WAGUは、きちんと組織だったプロジェクトではないんだ。皆にエネルギーと時間の余裕があれば、プロジェクトを進めるという具合さ。WAGUのメンバーは、それぞれが自分達のデザイン会社を持っていて、その仕事が本当に忙しいんだ。だけど本当に、皆このプロジェクトを続けてゆきたいと考えているよ。

D: 2007年のデザインウィーク期間中に来日し、東京を訪れています。その時の感想を聞かせてください。
T: 東京には3度行ったことがあるけれど、本当に素晴らしいところだよ。間違いなく世界で一番好きな街のひとつだね。

D: 一緒に仕事をしてみたいと思う日本のデザイナーやメーカーはありますか?
T: 日本には、世界中のデザイナーの誰もが、仕事を一緒にしてみたいと思うような素晴らしい企業がたくさんあると思う。将来、水上を走る車を生産するという日本企業について、以前話を聞いたことがあるのだけど、とりわけ、その車をデザインしてみたいね。

D: 北欧と日本の文化には、ある種の共通項があるという人もいます。このことについてどのように考えますか?
T: その通りだと思うよ。とても質素だけど気品に満ちたものが、北欧と日本の文化のどちらにもあると思う。2つの文化間で、それは異なるけどとても似通っている。だから僕は東京がとても好きなんだ。これは、スウェーデンの良いところでもあるけど、それとはやはり違うからね。

D: 近い将来のスウェーデンのデザインシーンについてはどう考えますか?このまま成長を続けてゆくと思いますか、それとも一歩進んだ次のステップにゆくためには、何か変化が必要だと思いますか?
T: デザインシーンというものは、常に変わってゆくものだし、そうあるべきだと思う。現在と未来に向けて新しくて、それでいて持続可能なプロダクトを生み出すこと、これこそがデザインというものではないかな。スウェーデンは、きちんとそれをやってきていると思うけど、今のようにスウェーデンのデザインシーンにフォーカスをあて続けたいと望むのなら、僕らはこれからも厳しい努力を続けてゆかなくてはならないよね。

D: デザインを勉強し、デザイナーを目指す日本の若者たちに何かアドバイスをお願いします。
T: 自分自身を信じるよう、いつも生徒には言っている。かつての名デザイナーに影響を受けることがあるかもしれないけど、決して同じ舞台に立って彼らを破ることはできない。自分のやるべきことに力を注ぐことだよ。

Thank you Thomas!!
Looking forward to your new projects and WAGU exhibition going ahead.


D: What brought you to be a designer?
T: I have always been fascinated in smart and good locking objects so I guess it lead me into design. I think I made the right decision.

D: Who is the designer you respect the most? And in which way has she/he influenced you?
T: There are so many objects that have been inspiring me thru out the years but I have never been inspired by any designer.

D: You're involved in "We are going underground (WAGU)"exhibition , which consists of designers based in Stockholm, Could you tell me about it such as the story why and how the project got started?
T: From the beginning we were all friends from design school. We wanted to have a design scene during but outside the Stockholm Furniture Fair. And we also wanted to invite friends from other countries to exhibit in Stockholm. Every time we have an exhibition we are different people and that's the point. This way we learn to know other people.

D: WAGU participated in DesignTide in Tokyo last year, how was it like?
T: It was fantastic. WAGU is nice friends and good designers so it was great to go to Tokyo all of us. This was the first time WAGU exhibit outside Sweden. At designTide we made some new friends and got some interesting contacts for the future.

D: Is the project WAGU still going on? Does it have next plan?
T: The WAGU project has no structure. It is just something we do if we have energy and time. Everyone in WAGU is very busy working with their own design companies. But we love it so much we like it to continue.

D: I know you'd been in Japan during design week in Tokyo in 2007, How did you like the city?
T: I have been in Tokyo three times and I just love it. It is my absolute favorite city in the world.

D: Is there any Japanese designer or manufacturer who you like to collaborate with?
T: There are so many fantastic Japanese companies every designer in the world would love to collaborate with. I was told about on Japanese company who, in the future, will produce water driven cars. That's a car I like to design. Among many other things.

D: Some people say that there is a kind of similarities between Scandinavian culture and Japanese one. Do you agree with that thinking on it?
T: Yes I do. There is something very simple and elegant in both Scandinavian and Japanese culture. It's different but yet the same. I think that's way I like Tokyo so much. It's the good things about Sweden but still so different.

D: What do you think of Swedish design scene in near future? Do you think that it keeps on growing as it does or needs some change to be next level with an advanced development?
T: The design scene is always changing. And it should be. That's what design is all about, to develop new and sustainable products for the present and future. I think Sweden has done well but we have to continue to work very hard if we want to keep the present focus on the Swedish design scene.

D: Any advice or tip to young Japanese who are studying design and aim to be a designer?
T: I always tell my student to believe in themselves. You can be inspired by established designers but you will never beat them on their scene. You have to do your thing.
posted by DL at 12:35 | Comment(0) | TrackBack(0) | interview
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